مديريت محتوا
 
 

توصیه‌های امنیتی در سه بخش کارت (رمز اول و دوم، نحوه نگه‌داری و استفاده از کارت بانک و اقدامات لازم در زمان مفقود شدن کارت) استفاده از دستگاه خودپرداز و POS:

اطلاعات کارت بانکی، رمز اول و رمز دوم

  • هنگام دریافت پاکت محتوی رمز کارت‌ بانکی از باز و مخدوش نبودن پاکت اطمینان حاصل نموده و در صورت مخدوش بودن مسئول شعبه را مطلع نمایید.
  • به محض وصول رمز کارت صادره، به دستگاه خودپرداز شعبه مراجعه و رمز خود را تغییر دهید.
  • یک رمز 5 تا 12 رقمی به عنوان رمز دوم ثابت کارت از طریق خودپرداز بانک جهت پرداخت هزینه خریدهای اینترنتی، پرداخت قبوض از طریق اینترنت، انتقال وجه به وسیله اینترنت انتخاب نمائید (هر چه تعداد اعداد انتخابی رمز دوم بیشتر باشد امنیت آن به مراتب بیشتر خواهد بود. (رمز دوم ثابت فقط برای تراکنش های کمتر از 1.000.000 ریال در روز قابل استفاده است و برای تراکنش های با مبلغ بالاتر لازم است از رمز دوم پویا استفاده گردد)
  • توصیه می‌گردد رمز کارت بانکی خود را در فواصل زمانی (حداقل هر سه ماه) و بنا به ضرورت تغییر دهید.
  • از در اختیار گذاشتن کارت بانکی خود به دیگران اجتناب نمایید.
  • رمز اول و دوم کارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به دیگران خودداری کنید.
  • بانک گردشگری و هیچ بانک دیگری به اطلاعات محرمانه کارت شما (نظیر رمز اول یا دوم، کد CVV2 و تاریخ انقضای کارت) نیاز ندارد. به ایمیل‌ها و پیامک‌هایی که به عنوان بانک این اطلاعات را از شما می‌خواهند، هرگز پاسخ ندهید.
  • هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی،CVV2 ، تاریخ انقضای کارت را بر روی گوشی تلفن همراه ذخیره ننموده یا از طریق پیامک، ایمیل و سایر سامانه‌های ارتباطی نظیر تلفن برای سایرین ارسال و بازگو نکنید.
  • هرگز رمز اول و دوم کارت بانکی خود را در مجاورت کارت بانکی یا اطلاعات مرتبط با آن از جمله رسید چاپی خودپرداز یادداشت نکنید.
  • از انتخاب رمز قابل حدس نظیر سال تولد، سال ازدواج، شماره شناسنامه و ...، برای رمز اول و دوم کارت بانکی خود، اجتناب نمایید.
  • از انتخاب رمزهای مشابه برای کارت‌ها و سامانه‌های بانکی خودداری نمایید.
  • از پذیرش درخواست افراد ناشناس جهت استفاده از کارت بانکی شما به‌عنوان واسط (نظیر انتقال وجه) اجتناب نمایید.
  • هرگز اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکی خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهید.
  • به طور کلی توصیه می گردد حتی‌الامکان برای مراجعه و استفاده از وب سایت هایی که نیاز به احراز هویت و ورود اطلاعات حساب کاربری مانند کلمه عبور دارند، از بازنمودن لینک‌¬ های درج‌شده در رایانامه‌ها و پیام‌ های ارسالی استفاده نکنید و شخصاً آدرس وب سایت موردنظر را در مرورگر تایپ نمایید.
  • هرگز اطلاعات مهم خود مانند شماره حساب، رمز، تاریخ تولد، اطلاعات حساس کارت و غیره را از طریق پیام کوتاه و رسانه های اجتماعی ، ربات و ... ارسال ننمایید.
  • سارقین ممکن است کاربر را از طریق پیشنهادهای گمراه‌کننده مانند شرکت در قرعه‌کشی یا حضور در یک برنامه تفریحی خاص یا پرداخت برای خیریه به اهداف خود وادار نمایند. لذا در صورت مشاهده این‌گونه موارد به هر شکلاعم از ارسال پیامک، ارسال رایان نامه، مشاهده سایت جعلی و تلفن های مشکوک،با نهایت هوشیاری مراتب را از طریق شماره91009960 منعکس نمایید.
  • در صورتیکه شما هیچ درخواستی مبنی بر ارسال رمز پویا نداشته اید و پیامک رمز پویا را دریافت نمودید به هیچ وجه کد دریافت شده را در هیچ وب سایتی وارد نکرده و به مدت 2 دقیقه از هر اقدامی چشم پوشی نمایید.
  • همیشه از درگاه های مطمئن و قابل اطمینان درخواست رمز پویا کارت نمایید و حتی الامکان رمز پویا کارت خود را از همراه بانک گردشگری اخذ کنید.

 

ملاحظات امنیتی در نحوه نگه‌داری و استفاده از کارت بانک

  • هنگام دریافت کارت خود از شعبه بانک، شماره 16 رقمی کارت و شماره تماس خدمات مشتریان بانک را از پشت کارت برای موارد ضروری یادداشت کنید (برای بستن حساب هنگام سرقت یا مفقود شدن کارت به این شماره نیاز دارید.(
  • به منظور جلوگیری از سوء‌ استفاده افراد کلاهبردار، به محض اتمام موجودی کارت‌های هدیه برای نابودسازی آن (شکستن، خدشه‌دار نمودن نوار مغناطیسی، ...) اقدام شود. توصیه می‌شود با توجه به اینکه کارت‌های هدیه قابلیت شارژ مجدد را ندارد، برای پیش گیری از موارد کلاهبرداری پس از دریافت یا خرید موجودی آن، نسبت به امحاء اقدام نمائید.
  • در حساب های متصل به کارت بانک، موجودی بیش از نیاز روزانه نگه‌داری نکنید.
  • از سپردن کارت خود به دیگران خودداری و در صورت لزوم، فوری درباره تغییر رمز خود اقدام کنید.
  • تعداد زیاد کارت بانک غیرضروری به همراه نداشته باشید.

 

اقدامات لازم در زمان مفقود شدن کارت

  1. به محض اطلاع از مفقود شدن یا به سرقت رفتن کارت خود به بستن آن اقدام کنید.
  2. روش های متعدد بستن کارت به این شرح است:
    • مراجعه به پایگاه اینترنتی بانک گردشگری (https://ibank.tourism-bank.com نشانی پایگاه اینترنتی بانک گردشگری می‌باشد که برای فعال‌سازی آن، مشتری می‌بایست از طریق شعب بانک گردشگری اقدام به فعال‌سازی آن نماید).
    • تلفن بانک (شماره 23950-021 تلفن بانک گردشگری بوده در تمامی ساعات شبانه‌روز آماده ارائه خدمت به مشتریان گرامی می‌باشد).
    • همراه بانک گردشگری (اپلیکیشن همراه بانک گردشگری از طریق سایت بانک گردشگری به نشانی http://www.tourismbank.ir قابل دریافت می‌باشد که برای فعال‌سازی آن مشتری می‌بایست از طریق شعب بانک گردشگری اقدام به فعال‌سازی آن نماید).
    • مراجعه به شعب بانک گردشگری (برای دریافت و جستجوی آدرس شعب بانک گردشگری می‌توانید از طریق وب‌سایت بانک گردشگری به نشانی http://www.tourismbank.ir اقدام نمائید).
    • تماس با میز امداد بانک گردشگری (شماره تماس 23950-021 مرکز تماس بانک گردشگری که به صورت 7*24 آماده پاسخگویی به مشتریان می‌باشد).


توصیه های امنیتی در استفاده از خودپرداز:

 
 
 

  • شب ها از مراجعه به خودپردازهایی که در محل‌های کم رفت و آمد و تاریک قرار دارد، خودداری کنید.
  • از نبود دوربین سارقان در محیط اطراف خودپرداز اطمینان حاصل کنید (دوربین‌های کوچکی که کمتر قابل مشاهده است و برای مشاهده رمز کارت‌ بانکی مشتریان در اطراف خودپرداز و با حداقل فاصله ممکن با صفحه‌کلید خودپرداز نصب می‌ شود).
  • در صورت ضبط کارت در خودپرداز، برای اطمینان از سرقت نشدن کارت، باید حداقل یکی از موارد ذیل رخ دهد: نمایش پیام خارج از سرویس شدن خودپرداز و چشمک زدن چراغ LED کارت‌خوان دستگاه خودپرداز.
  • هنگام وارد کردن رمز در دستگاه خودپرداز، طوری جلوی دستگاه بایستید که کسی امکان دیدن صفحه کلید را نداشته باشد (می‌توان دست دیگر را به عنوان محافظ انگشتان واردکننده رمز قرار داد.(
  • رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز را در محل رها نکنید (رسیدهای کاغذی را در محل‌هایی که به این منظور تعبیه شده است قرار دهید)، انجام این کار منجر به افشای اطلاعات کارت و موجودی حساب مشتری خواهد شد.
  • برای انتقال وجه از طریق خودپرداز نیازی به استفاده از زبان انگلیسی نیست. مراقب ترفندهای کلاهبرداران با استفاده از این قابلیت باشید (کلاهبرداران با بازی کردن نقش به عنوان اتباع خارجی شما را به استفاده از منوی انگلیسی خودپرداز ترغیب کرده و اقدام به سوء استفاده از اطلاعات کارت، انتقال وجه از حساب کارت شما به حساب دیگران و .... می‌کنند).
  • هنگام انتقال وجه، فرد دریافت‌ کنند وجه فقط کافی است شماره 16 رقمی کارت خود را اعلام کند و به ارائه سایر اطلاعات کارت یا مراجعه به دستگاه خودپرداز نیازی ندارد.
  • جهت واریز مبلغ به کارت شما تنها ارائه شماره کارت به اشخاص کافی بوده و نیازی به حضور در پشت دستگاه خودپرداز و ارائه سایر اطلاعات حساس کارت نمی باشد.

 

توصیه های امنیتی در استفاده از پایانه‌های فروش (POS)

  • قبل از خرید از طریق پایانه فروش موجود در فروشگاه‌ها، نسبت به مانده‌گیری کارت خود از طریق همان‌ کارت‌خوان فروشگاه اقدام نمایید، تا درصورت تراکنش خرید ناموفق در فروشگاه امکان اثبات مانده به فروشنده باشد.
  • در فروشگاه‌ها و هنگام خرید از پایانه فروش، خودتان رمز کارت را وارد دستگاه کنید و از اعلام آن به فروشنده خودداری کنید.
  • هنگام وارد کردن رمز در پایانه فروش، می‌توان دست دیگر را به عنوان محافظ انگشتان واردکننده رمز قرار داد تا امکان مشاهده رمز عبور برای دیگران وجود نداشته باشد.
  • از پایانه فروش فقط برای خرید، مانده‌ گیری و پرداخت قبض استفاده کنید.
  • برای انتقال وجه به سایر حساب‌های خود یا دیگران به هیچ وجه از پایانه فروش استفاده نکنید.
  • رسید تراکنش‌های ناموفق خود را تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حسابتان نگه‌داری کنید.

 

توصیه های امنیتی در استفاده از درگاه های خرید اینترنتی (E-paymant)

  • آدرس سایت بانکداری اینترنتی در نوار آدرس مرورگر باید با https آغاز شده باشد. در صورت مشاهده هشدار عدم اعتبار گواهی (Certificate Error) ضروری است که در این موارد صفحات وب را باز ننمایید.
  • در هنگام ورود به درگاه های پرداخت اینترنتی صرفا باید به درگاه‌هایی با شکل آدرس https://xxx.shaparak.ir است توجه کنید که به جای مقدار xxx حتما باید نام یکی از PSP ها (شرکت های پرداخت الکترونیک) مطرح درج شده باشد.
  • هرگز محتوای پیامک های بانکی خود شامل رمز پویا یا رمز دوعاملی و ... را در اختیار کسی قرار ندهید و به محتوای پیامک های ارسالی با نام بانک دقت فرمایید.

 

توصیه های امنیتی در استفاده از اینترنت بانک (Internet Ban)

  • به آدرس بانکداری اینترنتی دقت کنید، هر آدرس دیگری غیر از https://ibank.tourism-bank.com/ نامعتبر است. به آدرس های مشابه و نزدیک به آدرس سایت بانک دقت کنید. نام دامنه وب ‌سایت ‌های جعلی با هدف فیشینگ عموماً مشابه نام دامنه اصلی وب‌¬سایت می‌باشد و تنها در یک یا دو حرف تفاوت دارند. به‌عنوان مثال: دامنه اصلی : tourismbank.ir دامنه جعلی :touriismbank.ir
  • جهت ورود به بانکداری اینترنتی از صفحه کلید امن استفاده نمایید.
  • هیچ گاه نام کاربری و رمز عبور سامانه بانکداری اینترنتی خود را ذخیره ننمایید.
  • هر ابتدا با استفاده از منوی خروج در گوشه سمت چپ بالای صفحه از سیستم خارج شده و سپس پنجره مرورگر را ببندید.زمان که دیگر نیازی به استفاده از بانکداری اینترنتی خود ندارید،
  • از رمزعبور سامانه های بانکی خود در سایت‌های دیگر استفاده مجدد نکنید. استفاده مجدد از رمزعبور مهمترین عامل به خطر افتادن حساب‌ها است.
  • در صورتی که ورود مشکوکی به سامانه های مرتبط به حسابتان دیده شد، سریعا اقدام به تغییر نام کاربری و رمز عبور خود نمایید
  • فراموش نکنید بانک گردشگری هیچ گاه در محل دیگری غیر از صفحه رسمی سایت بانکداری اینترنتی ، نام کاربری و رمزعبور شما را دریافت نمی کند. بنابراین به هیچ وجه نام کاربری و رمزعبور خود را در جای دیگر وارد نکنید.
  • برای جلوگیری از سرقت از حساب های خود از سایر کشورها در قسمت تنظیمات امنیتی سامانه اینترنت بانک امکان ثبت تنها اقامت کشور خود را دارید.